Contact

Heb je interesse in een jongerentraject? Neem dan gerust contact met me op voor meer informatie.

NIEUW: 1 op 1 BOVENwijs-trajecten voor jongeren

De agenda helemaal vol.
Heel even een adempauze, heel even bij jezelf komen kan een groot verschil maken in het
stressniveau. De batterijen opladen om terug ruimte te creëren in je hoofd, om daarna weer vanuit
rust, met volle kracht vooruit te gaan.

Het is van essentieel belang om vroeg genoeg zaadjes te planten voor een complete ontwikkeling van
zowel het lichaam als de geest, die onherroepelijk met elkaar verbonden zijn; wat in het lichaam
omgaat heeft een effect op de geest en wat in de geest omgaat heeft een effect op het lichaam.
Het gaat in dit traject even NIET om presteren of om wat je straks wil worden. Het gaat over even tijd
durven doorbrengen met je zelf zonder prikkels van buitenaf. Het gaat over voelen wat bij jou past.
Het gaat over geloven in jezelf omdat jij dat aan jezelf verschuldigd bent. Het gaat over durven staan
waar jij voor staat. Het gaat over WIE jij in werkelijkheid bent. Als je weet WIE jij bent, weet je
precies wat je hier komt doen.

Dit BOVENwijs-traject brengt jou rust, energie, balans en vertrouwen. Het verhoogt je mentale
veerkracht en het helpt je om een positieve mindset te ontwikkelen. Het leert je om prioriteiten te
stellen en je grenzen te bewaken. Het helpt je ontdekken WIE je in werkelijkheid bent.

Ben jij als ouder (of als jongere) geïnteresseerd in dit 1 op 1 traject voor jouw zoon of dochter? Schrijf
je dan zeker in voor een gratis en vrijblijvend intake gesprek via kelly.duisters@focusforward.be of
via 0497 21 24 64.

Van ONDERwijs naar BOVENwijs

Onderwijs zou niet enkel een proces mogen zijn waarbij je volgepropt wordt met enkel kennis. Leren voelen met je buik, conflicten hanteren, omgaan met stress en acceptatie van je imperfecties zouden eveneens basiscompetenties moeten zijn.

De definitie van onderwijs luidt als volgt:
“Het onderwijs is het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitudes met vooraf vastgelegde
doelen. Onderwijs wordt binnen een door de overheid bepaalde structuur gegeven door personen
die daarvoor speciaal zijn opgeleid, zoals onderwijzers, leraren en docenten.”

Dit met tot doel de leerlingen voor te bereiden op een leven in de huidige maatschappij en hen een toegangsticket te verlenen tot de arbeidsmarkt.
In deze maatschappij die steeds veeleisender wordt en waar de technologie alsmaar sneller evolueert, ervaren veel leerkrachten en leerlingen een grote druk om altijd maar te moeten vernieuwen en te moeten presteren. Er is nog maar heel weinig tijd meer over om te voelen en te zijn. Terwijl deze tijd voor hen juist heel belangrijk is om de batterijen terug op te laden, om terug ruimte in het hoofd te creëren om zich nieuwe theorieën eigen te maken en nieuwe ideeën te laten ontstaan.

Is een vak zoals bijvoorbeeld wiskunde dan echt zoveel belangrijker dan een vak zoals meditatie of mindfulness?
Ik, wiskunde docent, denk van niet.
Ik denk dat het heel belangrijk is om leerkrachten en leerlingen beter in hun kracht te laten staan zodat de veeleisende maatschappij de stresserende macht op hen verliest. Door er krachtig te staan, is het gemakkelijker om met fysieke en mentale uitdagingen om te gaan en is het eenvoudiger om prioriteiten te stellen en grenzen te bewaken. Van hieruit kunnen prestaties naar een hoger niveau getild worden.
Ik geloof dat leerlingen hun werkelijke potentieel veel meer kunnen benutten door eerst rustig en gefocust stil te staan, door middel van meditatie en aandachtstraining, in plaats van als maar sneller vooruit te willen gaan.
Het is belangrijk dat leerlingen leren in hun kracht te blijven staan in een maatschappij die steeds meer van hun verwacht. Ook dit is een voorbereiding op het leven dat volgt na het secundair onderwijs.
Daarom is het belangrijk dat leerlingen hun hoofd leren leeg maken, dat ze leren om meer in het moment aanwezig te zijn en dat ze vooral leren genieten. Dat ze leren om tijd door te brengen in de natuur. Vandaar dat volgens mijn mening meditatie een verplicht onderdeel van het vakkenpakket hoort te zijn.

Ben jij het als leerkracht hiermee eens en wil je graag hierin iets betekenen op jouw school?
Aarzel dan niet niet om mij te contacteren, ik kan vast en zeker iets voor jouw school betekenen. Tegenwoordig wordt er zowel van leerkrachten als van leerlingen alsmaar meer verwacht. Er schiet haast geen tijd meer over om gewoon even te zijn, even niets te moeten, en aan niemands verwachtingen te voldoen. Hoe ouder kinderen worden, hoe erger. Gewoon kunnen genieten van een weekend zonder in het achterhoofd met huiswerk bezig te zijn zit er niet vaak meer in. En niemand zegt iets, niemand doet iets… iedereen kijkt gewoon toe.

De meeste mensen groeien op met het idee dat stilstand een synoniem is voor achteruitgang. Velen gaan door, en door, en door. Net daardoor lopen ze vaak in cirkels en bereiken ze niet wat ze willen. In onze huidige maatschappij ervaren heel veel mensen een grote druk om altijd te moeten presteren en meer te creëren. Het is mijn doelstelling om die mensen beter in hun kracht te laten staan zodat de veeleisende maatschappij de stresserende macht op hen verliest.